MAQAM DIRI

Makam Qalbi
Letaknya dua jari di bawah susu kiri, tepatnya berada pada jantung jasmani. Disinilah tempat iblis bersemayam dengan menyucukkan kemusyrikan, kekafiran, ketahyulan dan sifat-sifat iblis. Apabila sudah diketahui akan hal ini maka seharusnyalah kita berusaha melakukan pembersihan agar semua sifat tercela tidak lagi mengotori makam tersebut. Sejatinya makam ini adalah tempat Iman, Islam, tauhid, ma’rifah pada peribadi seorang. Jadi, dengan bersihnya kotoran tadi maka sifat terpuji itu akan zohir dengan sendirinya.


Makam Roh
Letaknya dua jari di bawah susu kanan, tepatnya berada pada hati jasmani. Disinilah tempat iblis bersemayam dengan suntikan bahimiyah (sifat binatang jinak) dan sifat-sifat menuruti hawa nafsu. Apabila sudah diketahui akan hal ini maka seharusnyalah kita berusaha melakukan pembersihan agar semua sifat tercela tidak lagi mengotori makam tersebut. Sejatinya makam ini adalah tempatnya sabar & tawakkal pada peribadi seorang. Jadi, dengan bersihnya kotoran tadi maka sifat terpuji itu akan timbul dengan sendirinya.


Makam Sirri
Letaknya dua jari di atas susu kiri, tepatnya berada pada paru-paru jasmani. Disinilah tempat iblis bersemayam dengan cucukan syabiyah (sifat binatang buas) iaitu sifat pemarah, pendendam, zalim dan aniaya. Apabila sudah diketahui akan hal ini maka seharusnyalah kita berusaha melakukan pembersihan agar semua sifat tercela tidak lagi mengotori makam tersebut. Sejatinya makam ini adalah tempat kasih-sayang juga ramah-tamah pada peribadi seorang. Jadi, dengan bersihnya kotoran tadi maka sifat terpuji itu akan terzohir dengan sendirinya.


Makam Khafi
Letaknya dua jari di atas susu kanan, tepatnya berada pada limpa jasmani. Disinilah tempat iblis bersemayam dengan suntikan hasad, dengki & khianat, dan sifat-sifat iblis yang tercela ini membawa kecelakaan dunia lebih-lebih lagi akhirat. Apabila sudah diketahui akan hal ini maka seharusnyalah kita berusaha melakukan pembersihan agar semua tercela tidak lagi mengotori makam tersebut. Sejatinya makam ini adalah tempat kebaikan dan sifat syukur pada peribadi seorang. Jadi, dengan bersihnya kotoran tadi maka sifat terpuji itu akan terbentuk dengan sendirinya.


Makam Akhfa
Letaknya di tengah dada, tepatnya berada pada hempedu jasmani. Disinilah tempat iblis bersemayam dengan menyucuk sifat ria, takabur, sombong, ujub dan sum’ah atau mempamerkan kebaikan diri. Apabila sudah diketahui akan hal ini maka seharusnyalah kita berusaha melakukan pembersihan agar semua sifat tercela tidak lagi mengotori makam tersebut. Sejatinya makam ini adalah ikhlas, khusyu’, tadarru dan tafakkur pada peribadi seorang. Jadi, dengan bersihnya kotoran tadi maka sifat terpuji itu akan zohir dengan sendirinya.


Makam Nafsun Natiqa
Letaknya di antara kening, tepatnya berada pada fikiran jasmani. Disinilah tempat iblis bersemayam dengan meniupkan nafsu amarah yang sentiasa mendorong orang untuk melakukan kejahatan tidak berperikamunisiaan, sifat ini juga selalu menjadi penghalang dalam mewujudkan masyarakat yang baik, juga sifat banyak khayal dan panjang angan-angan. Apabila sudah diketahui akan hal ini maka seharusnyalah kita berusaha melakukan pembersihan agar semua sifat tercela tidak lagi mengotori makam tersebut. Sejatinya makam ini adalah tempatnya sifat tenteram dan ketenangan fikiran pada peribadi seorang. Jadi, dengan bersihnya kotoran tadi maka sifat terpuji itu akan wujud dengan sendirinya.


Makam Kullu Jasad
Letaknya ada dua; 1) di pusat & 2) di ubun-ubun, tepatnya meliputi seluruh tubuh. Disinilah tempat iblis bersemayam dengan menyuntikkan gahflah atau sifat kejahilan, kebendaan, kelalaian atau alfa. Apabila sudah diketahui akan hal ini maka seharusnyalah kita berusaha melakukan pembersihan agar semua sifat tercela tidak lagi mengotori makam tersebut. Sejatinya makam ini adalah tempat ilmu dan amal pada peribadi seorang. Jadi, dengan bersihnya kotoran tadi maka sifat terpuji tadi akan menjelma dengan sendirinya.


Wallohu a'lam



Category:

0 komentar:

Blog saya yang lain : ,,,